Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2013

Άγονες Γραμμές: Επιδότηση στους εφοπλιστές 416.645,9 ευρώ το δρομολόγιο! Αλλά καράβια δεν έχουμε...

Ναυτεργάτες και νησιώτες πληρώνουν ακριβά την «απελευθέρωση»
 
Από το Α έως το Ω, η νομοθεσία ΕΕ και κυβέρνησης δουλεύει για λογαριασμό των εφοπλιστών
 
Νησιά που αντιμετωπίζουν τον εφιάλτη της μερικής απομόνωσης, πλοία ελάχιστα, στην πλειοψηφία τους υποσυντήρητα και γερασμένα, υποστελεχωμένα λόγω των μειωμένων οργανικών συνθέσεων. Αυτή είναι η κατάσταση των «ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» σήμερα.
 
Από τις αρχές της περασμένης δεκαετίας και με πρόσχημα ότι θα έρθουν σύγχρονα, πολλά και ασφαλή πλοία, άρχισε σταδιακά η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, με βάση τον κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που είναι η εφαρμογή της Συνθήκης του Μάαστριχτ στη θάλασσα.
 
Η «απελευθέρωση» έφτασε σήμερα να κατοχυρώνει νομοθετικά τους εφοπλιστές, για να δρομολογούν και αποδρομολογούν τα πλοία τους όποτε θέλουν, να έχουν εν πλω σαπάκια όπως το «ΣΑΜΙΝΑ», που στις 26 Σεπτέμβρη 2000 έπνιξε 82 ανθρώπους, να ναυτολογούν έναν ελάχιστο αριθμό πληρώματος, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις στοιχειώδεις ανάγκες του πλοίου, πόσο μάλλον σε «κατάσταση κρίσης».
 
Ολα τα παραπάνω διαμορφώνουν μια εκρηκτική κατάσταση για ναυτεργάτες και νησιώτες, που χαρακτηρίζεται, μεταξύ άλλων, από τα εξής: Ικαρία, Σάμος, Χίος, Μυτιλήνη κ.ά., έχουν μόλις ένα καράβι στην κάθε γραμμή για να καλύψουν τις ανάγκες τους και αυτό είναι τύπου «ΘΕΟΦΙΛΟΣ», «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ», ή «EUROPEAN EXPRESS», με έτη κατασκευής 1975, 1976 και 1974, αντίστοιχα!
 
Είναι ενδεικτικό το ταξίδι θρίλερ που «έζησαν» πρόσφατα οι επιβάτες του «ΘΕΟΦΙΛΟΣ». Οπως καταγγέλλει η ΤΕ Ικαρίας - Φούρνων το ΚΚΕ, «το πλοίο απέπλευσε με καθυστέρηση, η τροφοδοσία καυσίμων έγινε μετά την επιβίβαση των επιβατών, η ατμόσφαιρα ήταν αποπνικτική, με τις μυρωδιές των καυσίμων να πλημμυρίζουν το χώρο, οι τουαλέτες δεν λειτουργούσαν, η ταχύτητα του πλοίου ήταν μικρή, πιθανά να ταξίδευε με μια μηχανή». Αυτό το πλοίο ξεκίνησε από Πειραιά για Ικαρία - Σάμο και θα έφτανε μέχρι Μυτιλήνη. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία ΝΕΛ, μετά τις διαμαρτυρίες, αντικατέστησε το «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» με το «EUROPEAN EXPRESS»!
 
Η Λήμνος δεν έχει σύνδεση από Πειραιά. Το ένα καράβι που πιάνει εκεί, είναι το «ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ», από το Λαύριο. Και δεν είναι μόνο τα νησιά του Βόρειου και Κεντρικού Αιγαίου. Αντίστοιχα προβλήματα έχουν και οι Β. Κυκλάδες. Για παράδειγμα, η Σίφνος έχει μείνει με ένα καράβι, το «ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ», με έτος κατασκευής το 1972!
 
Οι «άγονες γραμμές»
 
Και δεν είναι μόνο η ταλαιπωρία. Οι εφοπλιστές, πέρα από τα πανάκριβα εισιτήρια που έχουν επιβάλει, αυξάνοντας κάθε τόσο τις τιμές, βγάζουν χρήμα και από τις επιδοτήσεις για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές». Για τη νέα δρομολογιακή περίοδο (1/11/2013 έως 31/10/2014), σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το ποσό που έχει καθοριστεί για 25 «άγονες γραμμές», είναι στο σύνολο 416.645,9 ευρώ το δρομολόγιο!
 
Για παράδειγμα, στο πλοίο «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΝΑΞΟΣ» έχει δοθεί η «άγονη γραμμή» από Πειραιά για Πάρο - Νάξο - Δονούσα - Αιγιάλη - Αστυπάλαια. Η πλοιοκτήτρια θα παίρνει 29.409,50 ευρώ το δρομολόγιο, το οποίο γίνεται τρεις φορές τη βδομάδα. Για τη γραμμή από Πειραιά έως Κατάπολα, το ίδιο πλοίο παίρνει 19.994,52 ευρώ το δρομολόγιο, που είναι επίσης τρεις φορές τη βδομάδα.
 
Επιπρόσθετα, με βάση το νόμο 4150 «για την Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας», τα ακτοπλοϊκά πλοία έχουν υποστεί δραστική μείωση στην οργανική τους σύνθεση. Με συνοπτικές διαδικασίες οι εφοπλιστές από την 1η Νοέμβρη άρχισαν να εφαρμόζουν το νόμο και μέχρι τώρα έχουν πετάξει στη στεριά πάνω από 500 ναυτεργάτες, κυρίως από τις ειδικότητες των γενικών υπηρεσιών.
 
Και το πράγμα δε σταματάει εδώ. Ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης την περασμένη Παρασκευή, παρεμβαίνοντας στη συζήτηση στη Βουλή για τον Κρατικό Προϋπολογισμό ανέφερε: «Δεν θέλουμε ο Ελληνας ναυτικός να διατηρεί θέση εργασίας μέσα από παλιές προστατευτικές διατάξεις. Γατί αυτές μας κάνανε από 140 χιλιάδες Ελληνες ναυτικούς πριν μερικές δεκαετίες, να είναι σήμερα 17 χιλιάδες».
 
Επί της ουσίας, έριξε την ευθύνη για την ανεργία των ναυτεργατών στις κατακτήσεις που απέσπασαν τα προηγούμενα χρόνια με τους αγώνες τους και ταυτόχρονα προανήγγειλε την κλιμάκωση της επίθεσης σε Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, Κοινωνική Ασφάλιση, συνδικαλιστική εκπροσώπηση. Επιπλέον, στις «παλιές προστατευτικές διατάξεις» η κυβέρνηση και οι εφοπλιστές συμπεριλαμβάνουν και τις οργανικές συνθέσεις, που καθορίζουν τον αριθμό του πληρώματος.

Α.Ζ.


Ενα εισιτήριο κοστίζει δυο μεροκάματα!
 
Για να φτάσει ένας εργαζόμενος της Μυτιλήνης στον Πειραιά, δεν του φτάνουν δυο μεροκάματα. Το ταξίδι σε «αεροπορική» θέση με πλοίο κοστίζει πάνω από 40 ευρώ, όταν το μεροκάματο πλέον έχει κατρακυλήσει (καθαρά) στα 19,6 ευρώ (για τους εργαζόμενους άνω των 25 ετών) και 17,08 ευρώ (για τους εργαζόμενους κάτω των 25 ετών). Το κόστος του ταξιδιού ανεβαίνει κι άλλο, αφού δρομολόγια έχει μόνο τέσσερις φορές τη βδομάδα και γίνονται με τέτοιο τρόπο που σίγουρα χρειάζεται να διανυκτερεύσει κάποιος στην Αθήνα.
 
Ενδεικτικό του πόσο ανεξέλεγκτοι δρουν οι εφοπλιστές, είναι κι η ταλαιπωρία των επιβατών του πλοίου «Αριάδνη», (ΤΕ Χίου ΚΚΕ: Ανακοίνωση για το πλοίο «Αριάδνη») στις αρχές της εβδομάδας που πέρασε: έφυγαν από Πειραιά Δευτέρα βράδυ και το πρωί της Τρίτης βρέθηκαν αποκλεισμένοι στη Χίο, λόγω των καιρικών συνθηκών. Ενώ όμως το απαγορευτικό απόπλου έληξε το απόγευμα της Τετάρτης, το πλοίο δε συνέχισε το ταξίδι του προς Μυτιλήνη, αλλά περίμενε μέχρι το επόμενο πρωί (είχε φτάσει δηλαδή πλέον η Πέμπτη!). Προφανώς η εταιρεία έσπευσε να... εκμεταλλευτεί την κακοκαιρία και να εξοικονομήσει καύσιμα από τη σύμπτυξη των δρομολογίων.
 
Βάρδα μην αρρωστήσεις...
 
Ακριβά ναύλα έχουν να αντιμετωπίσουν όλοι οι νησιώτες. Για να ταξιδέψει κάποιος από τη Ρόδο για τον Πειραιά, πρέπει να δώσει γύρω στα 60 ευρώ. Αν θέλει να επιστρέψει στο νησί δίνει 120 ευρώ... Μόνο τους τελευταίους μήνες, τα εισιτήρια για το ταξίδι Σάμος - Πειραιά αυξήθηκαν κατά 25%, αφού το φτηνότερο κόστιζε 33 ευρώ πριν το καλοκαίρι και τώρα έχει πάει στα 40 ευρώ.
 
Το καλοκαίρι, οι εφοπλιστές δρομολογούν για λίγο καιρό καινούρια πλοία, τα οποία μετά αποσύρουν και βάζουν στη θέση τους «σαπάκια», όπως το «Θεόφιλος». Το συγκεκριμένο μάλιστα, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας επιλέχτηκε για να αντικαταστήσει πλοίο που θα περνούσε από τακτικό έλεγχο, αλλά έγινε φανερό ότι δεν είχε περάσει από στοιχειώδεις εργασίες συντήρησης: Υπήρχαν καυσαέρια στο χώρο των επιβατών, οι τουαλέτες δε λειτουργούσαν. Επιπλέον, ξεκίνησε με καθυστέρηση και έβαλε καύσιμα μετά την επιβίβαση, ενώ ταξίδευε με πολλή χαμηλή ταχύτητα.
 
Αν και οι Σαμιώτες χρειάζεται συχνά να ταξιδέψουν στην ηπειρωτική Ελλάδα (ακόμα και για μια τομογραφία, αφού μαγνητικός και αξονικός τομογράφος δε λειτουργεί στο νησί), τα δρομολόγια είναι λίγα και έτσι σχεδιασμένα που το ταξίδι γίνεται απαγορευτικό: Σύνδεση με Πειραιά υπάρχει μόνο τρεις φορές την εβδομάδα. Σύνδεση με Βόρεια Ελλάδα υπάρχει άλλες τρεις και το ταξίδι προσεγγίζει τις 24 ώρες.
 
Πέρα από τη σύνδεση με τον Πειραιά, τεράστια προβλήματα υπάρχουν και με τη σύνδεση ανάμεσα στα ίδια τα νησιά. Χαρακτηριστικό αυτό που συμβαίνει στους Φούρνους της Ικαρίας: Ενώ οι 1.000 περίπου μόνιμοι κάτοικοι αναγκάζονται να μετακινηθούν από το νησί για στοιχειώδη πράγματα, από μια εξέταση αίματος μέχρι τη συναλλαγή με μια δημόσια υπηρεσία, πλέον υπάρχουν εβδομαδιαίως μόνο τέσσερα (υπήρχαν έξι) δρομολόγια, τα οποία συνδέουν τους Φούρνους με Ικαρία και Σάμο.
 
Οποτε βολεύει τους εφοπλιστές
 
Η δρομολόγηση και αποδρομολόγηση των καραβιών γίνεται με μόνο κριτήριο το τι βολεύει τους εφοπλιστές. Η Λήμνος, ένα νησί με πληθυσμό πάνω από 15.000, που το καλοκαίρι διπλασιάζεται, έχει τύχει να μείνει απομονωμένη μέχρι και μια ολόκληρη εβδομάδα, επειδή το πλοίο της γραμμής είχε βλάβη! Τον περασμένο Νοέμβρη, η Περιφερειακή Ομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία Βορείου Αιγαίου εξέδωσε καταγγελία για το τεράστιο κόστος που έχουν οι διαρκείς μετακινήσεις στις οποίες υποχρεώνονται τα ΑμΕΑ, για την πιστοποίηση της αναπηρίας, εξετάσεις κτλ.
 
Στην ανακοίνωσή της κατήγγειλε ότι τα (παλιότερα) καθημερινά δρομολόγια στη γραμμή Χίος - Μυτιλήνη - Πειραιάς μειώθηκαν πλέον στα τέσσερα, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι οι κάτοικοι της Λήμνου πάνε στη Λέσβο μέσω Πειραιά. Σήμερα, η Κάλυμνος έχει σύνδεση με τον Πειραιά τρεις φορές την εβδομάδα, ενώ παλιότερα αυτή έφτανε και τα 20 δρομολόγια.
 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου