Δευτέρα, 14 Ιουλίου 2014

ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ: Το κράτος κόβει και ράβει για λογαριασμό των εφοπλιστών. Απανωτές αυξήσεις στα εισιτήρια

ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Το κράτος κόβει και ράβει για λογαριασμό των εφοπλιστών
Απανωτές αυξήσεις στα εισιτήρια, «σαπάκια» εν πλω, διαλυμένοι ναυτεργάτες τα αποτελέσματα της «απελευθέρωσης»
Το κόστος στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες κάνει απαγορευτικές ακόμα και λίγες μέρες διακοπών στα νησιά
Μέσα σε ένα μήνα, υπήρξαν αυξήσεις σε ακτοπλοϊκά εισιτήρια έως και 15,6% για ορισμένες γραμμές. Συνολικά, οι τιμές των εισιτηρίων με τα πλοία της ακτοπλοΐας είναι απρόσιτες για την εργατική - λαϊκή οικογένεια και κάνουν απαγορευτικό τον προϋπολογισμό για λίγες μέρες διακοπών σε κάποιο νησί.

Στα ακριβά εισιτήρια, έρχονται να προστεθούν οι συχνές βλάβες, τα υπερήλικα - υποσυντήρητα πλοία, με πληρώματα που έχουν να δουν μισθό επί μήνες και δουλεύουν σε συνθήκες γαλέρας, οι αυθαίρετες ακινητοποιήσεις πλοίων και βεβαίως οι επιδοτήσεις των εφοπλιστών.

Αυτή η κατάσταση στην ακτοπλοΐα προκύπτει σαν αποτέλεσμα της απελευθέρωσης των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών, σύμφωνα με τον κανονισμό 3577/92 της ΕΕ για την άρση του καμποτάζ, ο οποίος έχει ενσωματωθεί στην ελληνική νομοθεσία από το 2001.

Από τότε, αίρεται σταδιακά ό,τι εμποδίζει την ελευθερία δράσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου για την ενίσχυση της κερδοφορία του: Από την υποχρεωτική 10μηνη δρομολόγηση των ακτοπλοϊκών πλοίων και τη ναυτολόγηση των ναυτεργατών, μέχρι τις οργανικές συνθέσεις, τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και τα στοιχειώδη μέτρα για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Οι αυξήσεις στα εισιτήρια
Ορισμένα ενδεικτικά στοιχεία για τις αυξήσεις στα εισιτήρια φέτος, είναι τα εξής:
Το εισιτήριο της οικονομικής θέσης για Μήλο, με το συμβατικό πλοίο, από 32 ευρώ που ήταν τον Μάη, τον Ιούλη έφτασε τα 37 ευρώ (αύξηση 15,6%). Για Ικαρία με το πλοίο ΜΥΤΙΛΗΝΗ της ΝΕΛ (έτος κατασκευής 1973!), το εισιτήριο οικονομικής θέσης από 33 ευρώ, έγινε 36 ευρώ τον Ιούλη (αύξηση 9%).
Ενδεικτικά, τα εισιτήρια οικονομικής θέσης με επιστροφή και με ΙΧ, για μια 4μελή οικογένεια, μέσα σε 3 χρόνια (Ιούλης 2011 - Ιούλης 2014) διαμορφώθηκαν ως εξής:
  • Πειραιάς - Μυτιλήνη: Από 394 ευρώ, στα 560 ευρώ (αύξηση 42,13%). Αν τα εισιτήρια είναι για το κατάστρωμα και όχι στις αεροπορικές θέσεις, κοστίζουν 536 ευρώ (αύξηση 36,04%).
  • Πειραιάς - Σαντορίνη: Από 366 ευρώ, στα 516 ευρώ (αύξηση 40,9%). Στις πλαστικές καρέκλες, 480 ευρώ (αύξηση 31,14%).
  • Πειραιάς - Νάξος: Από 387 ευρώ, στα 470 (αύξηση 21,44%).
  • Σε ένα από τα πιο κοντινά νησιά στον Πειραιά, στη Σύρο, μια 4μελής οικογένεια, αν ταξιδέψει στην πλαστική καρέκλα και χωρίς αυτοκίνητο, θέλει «πήγαινε - έλα» 226 ευρώ!
Αξίζει να αναφερθεί ότι από το 2001, οπότε και άρχισε η «απελευθέρωση», είχαμε τις εξής αυξήσεις:
  • Από Πειραιά για Ικαρία, το εισιτήριο της οικονομικής θέσης κόστιζε 8,50 ευρώ και τώρα έφτασε τα 43 (αύξηση 405%).
  • Για Σάμο, από 10,27 ευρώ, τώρα κοστίζει 50 ευρώ (αύξηση 387%).
  • Για Νάξο, ήταν 8,50 ευρώ και τώρα κοστίζει 38 (αύξηση 347%).
«Απελευθέρωσαν» τα σαπάκια
Αμέσως μετά το ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» (26/9/2000) με τους 82 νεκρούς, ψηφίστηκε νόμος που προέβλεπε ότι ένα πλοίο για να είναι ακτοπλοϊκό, θα πρέπει να είναι μέχρι 30 ετών. Πριν το ναυάγιο, το όριο ηλικίας ήταν τα 35 χρόνια. Στο πλαίσιο της σταδιακής απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ, η κυβέρνηση της ΝΔ, με το ΠΔ 124/6-7-06 κατάργησε το όριο ηλικίας των ακτοπλοϊκών πλοίων!

Το αποτέλεσμα είναι οι εφοπλιστές να έχουν «ρίξει» στις ακτοπλοϊκές γραμμές όλα τους τα σαπάκια! Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη σταδιακή διάλυση και των όποιων ελεγκτικών μηχανισμών αξιοπλοΐας, όπως η Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων, της οποίας αρμοδιότητες δόθηκαν σε ιδιωτικά γραφεία, όπως οι Νηογνώμονες, έχουν δημιουργήσει μία άκρως επικίνδυνη κατάσταση για την προστασία της ζωής επιβατών και ναυτεργατών, για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Από την άλλη, για να περιορίσουν τα κόστη, οι εφοπλιστές έχουν δέσει, αποδρομολογήσει και ακινητοποιήσει τα μισά ακτοπλοϊκά πλοία, με αποτέλεσμα αυτά τα σαπάκια να είναι «τρένα». Δηλαδή, να βρίσκονται εν πλω ασταμάτητα και με δρομολόγια που ξεπερνάνε τις 10 και 12 ώρες, με ό,τι σημαίνει αυτό για τις συνθήκες εργασίας των ναυτεργατών.

Είναι ενδεικτικό το στοιχείο ότι το 2008, τα ακτοπλοϊκά πλοία του βασικού κορμού της ακτοπλοΐας ήταν 83. Τώρα, εν μέσω θερινής περιόδου, είναι 60, ενώ το χειμώνα είναι ζήτημα αν μένουν 30 πλοία στο βασικό κορμό. Δηλαδή, μέσα σε 6 χρόνια ακινητοποίησαν πάνω από το μισό στόλο. Να σημειωθεί ότι η απελευθέρωση ξεκίνησε με νόμο του ΠΑΣΟΚ (2932/2001), με τον οποίο εναρμονίστηκε ο κανονισμός 3577/92 στην ελληνική νομοθεσία. Πρόσχημα της απελευθέρωσης ήταν ότι θα έρθουν σύγχρονα, πολλά και ασφαλή πλοία, θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και δεν θα ξαναθρηνήσουμε άλλα ΣΑΜΙΝΑ...

Ωστόσο, δηλαδή, 14 χρόνια μετά το ναυάγιο του ΣΑΜΙΝΑ, οι βλάβες, τα ναυτικά ατυχήματα και τα ναυτεργατικά δίνουν και παίρνουν, αλλά και προειδοποιούν.

Χρυσοφόρες οι «άγονες γραμμές»
Οι εφοπλιστές βγάζουν χρήμα και από τις επιδοτήσεις για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές». Για τη νέα δρομολογιακή περίοδο (1/11/2013 έως 31/10/2014), σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Ναυτιλίας, το ποσό που έχει καθοριστεί για 25 «άγονες γραμμές», είναι στο σύνολο 416.645,9 ευρώ το δρομολόγιο!

Για παράδειγμα, στο πλοίο «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΝΑΞΟΣ» έχει δοθεί η «άγονη γραμμή» από Πειραιά για Πάρο - Νάξο - Δονούσα - Αιγιάλη - Αστυπάλαια. Η πλοιοκτήτρια θα παίρνει 29.409,50 ευρώ το δρομολόγιο, το οποίο γίνεται τρεις φορές τη βδομάδα. Για τη γραμμή από Πειραιά έως Κατάπολα, το ίδιο πλοίο παίρνει 19.994,52 ευρώ το δρομολόγιο, που είναι επίσης τρεις φορές τη βδομάδα. Και το πράγμα δεν σταματάει εδώ. Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν οι 7 συμβάσεις με απευθείας αναθέσεις που υπέγραψε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας την 1η Ιούλη, για αντίστοιχες δρομολογιακές γραμμές.

Το ποσό, που ανέρχεται συνολικά σε 142.301 ευρώ το δρομολόγιο, θα το μοιραστούν τα πλοία «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΡΟΣ», «ΔΙΑΓΟΡΑΣ» και «ΑΔ. ΚΟΡΑΗΣ». Οι άγονες γραμμές που θα καλύψουν τα τρία αυτά πλοία είναι για παράδειγμα από Λαύριο για Πάτμο, Λειψούς, Λέρο, Κάλυμνο, Κω, Σύμη και Ρόδο. Για τη γραμμή αυτή, που χαρακτηρίζει «άγονο» το δρομολόγιο για Κω και Ρόδο, το «ΔΙΑΓΟΡΑΣ» θα παίρνει 40.000 ευρώ το δρομολόγιο!


Αθηνά ΖΥΜΑΡΗ

Η πρόταση του ΚΚΕ
Τα προνόμια υπέρ των εφοπλιστών συνοδεύονται από αντιναυτεργατικά μέτρα. Με συγκεκριμένες νομοθετικές ρυθμίσεις, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η κατάργηση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και η αντικατάστασή τους με ατομικές. Εχουν ήδη μειωθεί οι οργανικές συνθέσεις, έχει περάσει διάταξη για την υπονόμευση του δικαιώματος στην απεργία των ναυτεργατών, με το «πλοίο ασφαλείας», ενώ μόλις πριν 7 μέρες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης από το βήμα της Βουλής, απευθυνόμενος στους ναυτεργάτες, διαμήνυσε ότι ή θα αποδεχτούν να μπαρκάρουν ανασφάλιστοι ή θα τους φάει η ανεργία!

Η ζωή επιβεβαιώνει ότι όσο διατηρείται η εξουσία της αστικής τάξης, των μονοπωλίων, όσο τα μέσα παραγωγής, οι πηγές του πλούτου είναι καπιταλιστική ιδιοκτησία, όσο τα πλοία είναι στα χέρια των εφοπλιστών, όσο η ανάπτυξη της οικονομίας και της ναυτιλίας έχουν κριτήριο το κέρδος, δεν μπορούν να ικανοποιηθούν οι ανάγκες των ναυτεργατών, των εργαζομένων στα ναυπηγεία, στα λιμάνια, οι ανάγκες της εργατικής τάξης, των λαϊκών στρωμάτων. Τα προβλήματα θα οξύνονται, θα χειροτερεύει η κατάστασή τους.

Το ΚΚΕ έχει επεξεργαστεί συγκεκριμένες προτάσεις για τη ναυτιλία, που είναι επιστημονικά τεκμηριωμένες και δείχνουν ότι μπορεί ο λαός να απολαμβάνει ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες στο ύψος των πραγματικών του αναγκών. Βασικοί άξονες της πρότασης του ΚΚΕ είναι η εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών όλων των νησιών, όλο το χρόνο, με ασφαλή και σύγχρονα πλοία, με φτηνά εισιτήρια, με σύγχρονες υπηρεσίες.

Προτεραιότητα είναι η σύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με τα νησιά και το δίκτυο δια-νησιωτικής σύνδεσης. Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν θα αποσκοπούν μόνο στη γρήγορη, ασφαλή και φτηνή μετακίνηση του νησιώτικου πληθυσμού, των επιβατών, αλλά και στην ολόπλευρη οικονομική, κοινωνική ανάπτυξη του νησιώτικου συμπλέγματος και των παραθαλάσσιων περιοχών.

Βασικό εργαλείο για την προώθηση της ναυτιλιακής πολιτικής, είναι ο κρατικός, ενιαίος φορέας Μεταφορών, που θα διακλαδωθεί στη ναυτιλία, εντάσσοντας στον κεντρικό σχεδιασμό τα ακτοπλοϊκά πλοία και τα πορθμεία, τα τουριστικά και τα ποντοπόρα πλοία, τα ρυμουλκά και κάθε είδους βοηθητικά σκάφη.

Για τους ναυτεργάτες θα εξασφαλίζεται πλήρης - σταθερή εργασία με ελεύθερο χρόνο, ανθρώπινες συνθήκες εργασίας, διαβίωσης, συνταξιοδοτικές προϋποθέσεις που αρμόζουν σε Βαρύ, Ανθυγιεινό και Επικίνδυνο Επάγγελμα. Επίσης, αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και μετεκπαίδευση με πρόγραμμα σπουδών, τεχνικά μέσα και πρακτική εξάσκηση που ανταποκρίνονται στις μεγάλες απαιτήσεις της επιστήμης και της τεχνολογίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: