Κυριακή, 8 Οκτωβρίου 2017

Ποιος και γιατί κλείνει τα εργοστάσια; Με αφορμή το κλείσιμο του εργοστασίου «Froneri»

Η «Froneri» αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιό της στον Ταύρο, που ήταν το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής παγωτού στην Ελλάδα. Το εργοστάσιο είχε εξαγοράσει το 2006 η «Nestle Hellas» από τη ΔΕΛΤΑ.
 
Η «Froneri» είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής παγωτού στον κόσμο. Εχει εγκαταστάσεις σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Φιλιππίνες και Νότια Αφρική.

Στο εργοστάσιο της «Froneri» στον Ταύρο παράγονταν όλα τα παγωτά με σήματα που είχε δημιουργήσει η ΔΕΛΤΑ, όπως «BOSS», «Magnum» και «Nirvana», γιατί είχαν από τα μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά, ενώ είχαν πωλήσεις και εκτός της Ελλάδας, στις χώρες των Βαλκανίων και αλλού.

Η εταιρεία «Froneri» είναι κοινοπραξία της «Nestle» και της βρετανικής «R&R Ice Cream», στον τομέα του παγωτού, των κατεψυγμένων τροφίμων και των γαλακτοκομικών ψυγείου. Είναι νέα εταιρεία, δημιουργήθηκε τον Οκτώβρη του 2016. Εχει πωλήσεις ύψους περίπου 2,6 δισ. ευρώ, δραστηριοποιείται σε 22 χώρες του κόσμου και απασχολεί περίπου 15.000 εργαζόμενους (πηγή «News.gr»).

Αρα είναι διεθνικό μονοπώλιο, όπως και οι εταιρείες που τη δημιούργησαν.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα της «Nestle Hellas» (πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ), με αύξηση πωλήσεων έκλεισε το 2016 και ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 372 εκατ. ευρώ, έναντι 365 εκατ. ευρώ το 2015. Ενώ σημειώθηκε αύξηση κερδοφορίας στα 52 εκατ. ευρώ, από 34 εκατ. ευρώ το 2015.

Προκύπτει το ερώτημα: Πώς μια κοινοπραξία, που ολοκληρώθηκε μόλις τον Οκτώβρη του 2016 εντάσσοντας το εργοστάσιο στη δύναμή της, το κλείνει. Και την ίδια ώρα, στην ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «η ελληνική αγορά παγωτού είναι και θα συνεχίσει να αποτελεί προτεραιότητα για τη "Froneri HELLAS"». Επικαλείται ζημιές και σύμφωνα με τον ισολογισμό της το 2016 (για μόνο τρεις μήνες λειτουργίας) οι ζημιές διαμορφώθηκαν σε 9,8 εκατ. ευρώ.
 
Βεβαίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, οι πωλήσεις παγωτού στην ελληνική αγορά έχουν μειωθεί την περίοδο της κρίσης σε όγκο κατά 27% - 30% στο διάστημα 2010 - 2016 και σε αξία κατά 26% την περίοδο 2012 - 2016. Στην κρίση δεν είναι πρώτη προτεραιότητα των λαϊκών οικογενειών η κατανάλωση παγωτού.

Αρα, βασικός λόγος φαίνεται να είναι η αναζήτηση προσαρμογής του συγκεκριμένου διεθνικού μονοπωλίου στις συνθήκες κρίσης για αύξηση της κερδοφορίας του συνολικά, του ποσοστού κέρδους του.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας:
«(...) η Εταιρεία προχωρά σε αναγκαίες αλλαγές στη λειτουργική και οργανωτική δομή της. Αλλαγές που θα της επιτρέψουν να είναι βιώσιμη, ελέγχοντας τα κόστη της (...) ώστε να είναι ανταγωνιστική στην Ελλάδα (...) η Εταιρεία δημιουργεί ένα πιο ευέλικτο επιχειρηματικό σχήμα και εστιάζει:
  • στην εμπορική της λειτουργία για την καλύτερη εξυπηρέτηση της αγοράς
  • στη διατήρηση ισχυρής και άρτια εκπαιδευμένης ομάδας πωλήσεων, η οποία θα αντεπεξέρχεται ακόμα πιο αποτελεσματικά στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς
  • στη βέλτιστη οργάνωσή της ώστε να μπορεί να αξιοποιήσει αποτελεσματικότερα τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στην ελληνική αγορά παγωτού στο άμεσο και στο απώτερο μέλλον.
(...) λαμβάνοντας υπόψιν ότι η "Froneri HELLAS" είναι ζημιογόνος, η Εταιρεία διακόπτει την λειτουργία του εργοστασίου της στον Ταύρο και επαναπροσδιορίζει την οργάνωσή της. Στην απόφαση αυτή οδηγούν επίσης οι επικρατούσες δυσμενείς συνθήκες στην αγορά σε συνδυασμό με το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον».

Την ίδια ώρα, σε ρεπορτάζ της ιστοσελίδας «euro2day» αναφέρονται τα εξής:

«(...) από τα στοιχεία μέτρησης της κατανάλωσης εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ (πηγή: Nielsen) για το επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου, προκύπτει πως σε μια αγορά, αυτή του παγωτού η οποία σε αξία αυξήθηκε 5,4%, οι πωλήσεις της "Froneri" "έτρεξαν" με σχεδόν διπλάσιο ρυθμό. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις της σε αξία αυξήθηκαν κατά 10,2% ενώ διατήρησε και τη δεύτερη θέση στην αγορά πίσω από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τη δεύτερη θέση διατήρησε και σε επίπεδο όγκου πωλήσεων, ο οποίος ενισχύθηκε έστω και οριακά κατά 1,1%. (...) Φυσικά ο κλάδος του παγωτού κινείται κυρίως από την επιτόπια κατανάλωση (περίπτερα, ψιλικά κ.ά.) στην οποία πραγματοποιείται και ο μεγαλύτερος όγκος των πωλήσεων. Και σε αυτό το κομμάτι της αγοράς (σ.σ. δεν υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία αλλά εκτιμήσεις), η οποία καθορίζεται από τον αριθμό των ψυγείων που είναι τοποθετημένα, άρα και από τις συμφωνίες με τα τελικά σημεία πώλησης, τα παγωτά BOSS, Nirvana, Magnum κ.ά. διατηρούν τη δυναμική τους».

Τι δείχνουν τα στοιχεία έρευνας της «Nielsen»; Δυνατότητες ανάκαμψης της αγοράς και αύξησης του μεριδίου της συγκεκριμένης εταιρείας. Παρ' όλα αυτά, αποφάσισαν να κλείσουν το μεγαλύτερο εργοστάσιο παγωτού. Επικαλούνται ζημιές και δυσμενή αγορά, αν και δεν είναι έτσι ακριβώς, λέει η έρευνα.

«Αναδιάρθρωση», για να αντιμετωπίσει τις ζημιές και να γίνει κερδοφόρα, θεωρεί το κλείσιμο μιας μεγάλης μονάδας παραγωγής και το «πέταμα στο δρόμο», στην ανεργία, 102 εργαζομένων αορίστου χρόνου και 200 «εποχικών», οι οποίοι δεν δικαιούνται ούτε το επίδομα ανεργίας. Πάντα οι καπιταλιστές θεωρούν κόστος την εργατική δύναμη κι ας είναι αυτή που τους παράγει τα κέρδη. Αρα δεν είναι κόστος. Οταν, δε, λένε «αναδιάρθρωση», εννοούν αλλαγές στην οργάνωση της παραγωγής, αυξάνουν την παραγωγικότητα, την εντατικοποίηση, μειώνουν τους μισθούς, απολύουν, τα οποία θα τους δώσουν τη δυνατότητα αύξησης του ποσοστού κέρδους και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Ηδη είχε προχωρήσει σε μειώσεις μισθών, σε 4ήμερη εργασία, υποχρεωτικές άδειες, αξιοποίηση των εργαζομένων καταπώς βόλευε την εταιρεία κ.λπ.
 
Θα παράγει επομένως σε άλλη χώρα και θα εισάγει μετατρέποντας τη δραστηριότητά της σε αμιγώς εμπορική.

Οι καπιταλιστές πάντα εφαρμόζουν αυτήν τη συνταγή, πολύ περισσότερο όταν έχουν διεθνική δράση, δηλαδή δραστηριοποιούνται στην αγορά πολλών χωρών ανά τον κόσμο. Φαίνεται ότι η διεθνική δραστηριότητα του συγκεκριμένου μονοπωλίου τού δίνει τη δυνατότητα αύξησης της παραγωγής σε άλλη χώρα και εισαγωγής των συγκεκριμένων παγωτών στην ελληνική αγορά, ποντάροντας στην ισχύ των σημάτων των συγκεκριμένων παγωτών. Φαίνεται πως αυτή η διαδικασία τούς μειώνει το κόστος, άρα αυξάνει το ποσοστό κέρδους.

Να, λοιπόν, που τα εργοστάσια τα κλείνουν οι καπιταλιστές, είτε λόγω συνεπειών της κρίσης, είτε λόγω αναδιοργάνωσης της λειτουργίας τους για να αυξήσουν το ποσοστό κέρδους, είτε και για τους δύο λόγους, αφού ενίοτε συνυπάρχουν, όπως τώρα. Μόνο που «τη νύφη την πληρώνουν» οι εργαζόμενοι, περνώντας στην ανεργία.

Ψ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: