Στον «αστερισμό» της κρατικής αδιαφορίας των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ βρίσκονται, εδώ και πολλά χρόνια, σημαντικά μουσεία και δημόσιοι εκθεσιακοί χώροι της χώρας μας. Περιφερειακά μουσεία, που φιλοξενούν δεκάδες έργων σημαντικών Ελλήνων δημιουργών μας (Μουσείο Θεόφιλου, Τεριάντ, Τηνίων Καλλιτεχνών, Χαλεπά, Χρ. Δαγκλή, Χρ. Καπράλου) ζουν όλα αυτά τα χρόνια με την κυβερνητική «ελεημοσύνη». Εγκαταλειμμένα, τα περισσότερα, στο πέρασμα του χρόνου, ατενίζουν ένα ζοφερό μέλλον.
Η εγκληματική αδιαφορία των δημοτικών αρχών της Μυτιλήνης, αλλά και των εκάστοτε υπουργών Πολιτισμού, είχε ως αποτέλεσμα να υποστούν σοβαρότατες φθορές 86 πρωτότυπα έργα του Θεόφιλου, που βρίσκονται εκτεθειμένα στον ήλιο, στη σκόνη και την υγρασία. Η πρώτη καταγγελία για την καταστροφή των 86 έργων του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, που φιλοξενούνται στο ομώνυμο Μουσείο της Μυτιλήνης, έγινε από τον Βελισάριο Βουτσά, εξωτερικό συνεργάτη του Μουσείου, αρχιτέκτονα και φωτογράφο, ο οποίος έχει επιμεληθεί το βιβλίο «Θεόφιλος: Τα έργα του ζωγράφου στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης».
123 έργα που ιστόρησε ο Θεόφιλος πάνω σε πανί αποτέλεσαν τη βάση για δύο μουσεία στην Βαρειά της Λέσβου: Το ένα είναι το Μουσείο Τεριάντ και το άλλο το Μουσείο Θεόφιλου. Το Μουσείο Τεριάντ έχει 37 και το Μουσείο Θεόφιλου 86. Το Μουσείο Θεοφίλου ανεγέρθηκε το έτος 1964 σε ένα προάστιο της Μυτιλήνης, τη Βαρειά, εκεί όπου γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια ο λαϊκός ζωγράφος, με έξοδα του Μυτιληνιού, φημισμένου καλλιτεχνικού εκδότη στο Παρίσι, Στρατή Ελευθεριάδη - Τεριάντ. Το 1965 ο Τεριάντ το δώρισε στο Δήμο της Μυτιλήνης μαζί με 86 πίνακες του Θεόφιλου, από την ιδιωτική του συλλογή, και από τότε λειτουργεί ως Δημοτικό Μουσείο.
Δεν είναι η μοναδική περιπέτεια για το έργο του Θεόφιλου. Το 1994 στο Μουσείο παρουσιάστηκαν σοβαρά προβλήματα, προβλήματα ρηγματώσεων στον τοίχο, ενώ, με το πέρασμα του χρόνου, παρατηρήθηκε και υποχώρηση του εδάφους. Μπροστά στον κίνδυνο της κατάρρευσης, το 1994, τα έργα μεταφέρθηκαν στη Δημοτική Πινακοθήκη. Η ενέργεια αυτή πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Δήμου Μυτιλήνης, μέχρι να λυθούν τα στατικά και δομικά προβλήματα του «Μουσείου Θεόφιλου».
Η εγκληματική αδιαφορία των δημοτικών αρχών της Μυτιλήνης, αλλά και των εκάστοτε υπουργών Πολιτισμού, είχε ως αποτέλεσμα να υποστούν σοβαρότατες φθορές 86 πρωτότυπα έργα του Θεόφιλου, που βρίσκονται εκτεθειμένα στον ήλιο, στη σκόνη και την υγρασία. Η πρώτη καταγγελία για την καταστροφή των 86 έργων του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, που φιλοξενούνται στο ομώνυμο Μουσείο της Μυτιλήνης, έγινε από τον Βελισάριο Βουτσά, εξωτερικό συνεργάτη του Μουσείου, αρχιτέκτονα και φωτογράφο, ο οποίος έχει επιμεληθεί το βιβλίο «Θεόφιλος: Τα έργα του ζωγράφου στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης».
123 έργα που ιστόρησε ο Θεόφιλος πάνω σε πανί αποτέλεσαν τη βάση για δύο μουσεία στην Βαρειά της Λέσβου: Το ένα είναι το Μουσείο Τεριάντ και το άλλο το Μουσείο Θεόφιλου. Το Μουσείο Τεριάντ έχει 37 και το Μουσείο Θεόφιλου 86. Το Μουσείο Θεοφίλου ανεγέρθηκε το έτος 1964 σε ένα προάστιο της Μυτιλήνης, τη Βαρειά, εκεί όπου γεννήθηκε και πέρασε τα παιδικά του χρόνια ο λαϊκός ζωγράφος, με έξοδα του Μυτιληνιού, φημισμένου καλλιτεχνικού εκδότη στο Παρίσι, Στρατή Ελευθεριάδη - Τεριάντ. Το 1965 ο Τεριάντ το δώρισε στο Δήμο της Μυτιλήνης μαζί με 86 πίνακες του Θεόφιλου, από την ιδιωτική του συλλογή, και από τότε λειτουργεί ως Δημοτικό Μουσείο.
Δεν είναι η μοναδική περιπέτεια για το έργο του Θεόφιλου. Το 1994 στο Μουσείο παρουσιάστηκαν σοβαρά προβλήματα, προβλήματα ρηγματώσεων στον τοίχο, ενώ, με το πέρασμα του χρόνου, παρατηρήθηκε και υποχώρηση του εδάφους. Μπροστά στον κίνδυνο της κατάρρευσης, το 1994, τα έργα μεταφέρθηκαν στη Δημοτική Πινακοθήκη. Η ενέργεια αυτή πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Δήμου Μυτιλήνης, μέχρι να λυθούν τα στατικά και δομικά προβλήματα του «Μουσείου Θεόφιλου».
Οσον αφορά στην οικονομική ενίσχυση των εργασιών από το υπουργείο Πολιτισμού, οι επαφές που είχε ξεκινήσει ο τότε δήμαρχος με το ΥΠΠΟ, επί υπουργίας Μελίνας Μερκούρη και Θ. Μικρούτσικου, δε βρήκαν καμία ανταπόκριση και δεν «έτυχαν» απάντησης. Τα έργα επέστρεψαν το 1997 στο φυσικό τους χώρο για να υποστούν αυτές τις σοβαρές φθορές. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτή τη στιγμή το Μουσείο φυλάσσεται από μία και μοναδική έκτακτη υπάλληλο, η οποία έχει να πληρωθεί από τον περασμένο Ιούνιο, ενώ η σύμβασή της έχει λήξει από την Πρωτοχρονιά!
Ριζοσπάστης, 22/01/2011
...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου