Σάββατο, 25 Απριλίου 2009

ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ ΟΑΕΔ: Η σχολή που επιλέγουν καμιά σχέση με την πρακτική άσκηση!

Του Γιάννη Ζαφειρίου *

Αρκετές φορές έχουμε αναφέρει, για τις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ και τι παιχνίδια παίζονται πίσω από τις πλάτες των μαθητών. Άλλες τόσες έχουμε πει, για την αντιμετώπιση της Διεύθυνσης της Σχολής προς την ΚΝΕ και τους συνδικαλιστές του Παλλεσβιακού Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου. Και είναι λογικό να μη μας θέλουν στα πόδια τους.

Θέλουν να κρύψουν την αλήθεια από τους μαθητές–εργαζόμενους ώστε να κάνουν αυτό που ξέρουν καλά: κάποιοι να εκμεταλλεύονται την εργασία των μαθητών και ταυτόχρονα να πλουτίζουν. Έχουμε ακούσει το Διευθυντή (σ.σ κ. Δημοσθένη Φωτεινό) να μας
λέει με καμάρι, για προϋπηρεσία, για ασφάλεια που έχουν οι μαθητές–εργαζόμενοι, ότι μαθαίνουν τη δουλειά και για το ότι οι μαθητές-εργαζόμενοι ξέρουν τα δικαιώματά τους!!!
Έχουμε ακούσει μαθήτριες–εργαζόμενες να μας λένε ότι δεν πληρώνονται, έχουμε ακούσει μαθητές της σχολής υδραυλικών να μας λένε ότι δεν μαθαίνουν τίποτα όσο αφορά το επάγγελμά τους.

«Τους πιάσαμε στα πράσα» τους μαθητές–εργαζόμενους, να σκάβουν στην προκυμαία της Μυτιλήνης και να κάνουν χαμαλοδουλειές. Τα παιδιά αυτά που χτυπάνε με τον κασμά και βγάζουν με το φτυάρι τα μπάζα, είναι οι «αριστοκράτες» εργαζόμενοι, για τους οποίους μας λέει συχνά – πυκνά ο Διευθυντής. Τα παιδιά αυτά, πήγαν στον ΟΑΕΔ να μάθουν μια τέχνη (υδραυλικοί) ώστε αύριο, τελειώνοντας την Σχολή, να μπορούν να βρουν δουλειά. Να έχουν γνώση πάνω στο συγκεκριμένο αντικείμενο που σπουδάζουν, να ανοίξουν ένα δικό τους μαγαζί. Και δεν θα πω τίποτα περισσότερο, για όλα αυτά. Η δήλωση του ενός μαθητή που έσκαβε τα λέει όλα: «Αντί να μαθαίνω να βάζω καμιά βρύση, αντί να μαθαίνω να τοποθετώ σωλήνες, κάτι που να ταιριάζει με το επάγγελμά μου τέλος πάντων, κάθομαι και σκάβω».

Το πρόβλημα δεν είναι ότι σκάβει, είναι ότι μόλις τελειώσει το σκάψιμο θα πάει αλλού να συνεχίσει και όταν ο υπάλληλος της ΔΕΥΑΜ (σ.σ Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Μυτιλήνης) θα πάει για να φτιάξει την βλάβη δεν θα δείξει τίποτα στο μαθητή–εργαζόμενο.

Το πρόβλημα είναι ότι δεν μαθαίνει απολύτως τίποτα. Στον ΟΑΕΔ πήγε για να γίνει υδραυλικός. Πήγε για να του δείξουν κάποια πράγματα ώστε αύριο να βγει στην αγορά εργασίας έχοντας κάποιες γνώσεις. Που είναι η εκπαίδευση που τους λέτε κ. Διευθυντά; Εσείς δεν είσαστε αυτός που λέτε, ότι η Σχολή δεν μπορεί να του μάθει όλα αυτά και γι΄αυτό πηγαίνουν σε εργοδότες;
Έχετε γνώση
για τo τι ακριβώς μαθαίνουν στους εργοδότες που πάνε; Έχετε γνώση για το τι ακριβώς κάνουν εκεί που δουλεύουν; Που είναι ο έλεγχος που ασκείτε ώστε οι μαθητές να παίρνουν πραγματικές γνώσεις από τους εργοδότες για το επάγγελμα που επέλεξαν;
Όσο για το μισθό – φιλοδώρημα, εάν βέβαια έχει την ευχαρίστηση ο εργοδότης στον οποίο κάνει την «πρακτική» να του δώσει, ο Διευθυντής μας λέει με καμάρι «παίρνουν 300 ακόμα και 400 ευρώ. Υπάρχουν και περιπτώσεις μαθητών που ο μισθός φτάνει το τελευταίο εξάμηνο τα 600 ευρώ. Και στην τελική δεν είναι εργαζόμενοι, είναι σπουδαστές που κάνουν την πρακτική τους».
Τι λες ρε μεγάλε; Έτσι σου έμαθαν να λες;

Επειδή δεν έχει υπαλλήλους η ΔΕΥΑΜ πρέπει να την πληρώσουν οι μαθητές –εργαζόμενοι; Και να πω, ότι, ο υπεύθυνος της ΔΕΥΑΜ που ήταν εκεί, μόλις με είδε ότι έβγαζα φωτογραφίες, με ρωτά από πού είμαι και μου λέει: «Βγάλε, βγάλε. Να τα δείξεις στον Διευθυντή και σε όλους αυτούς που είναι εκεί μέσα (στον ΟΑΕΔ). Που έχουν τα παιδιά να σκάβουν και δεν παίρνουν τίποτα». Άρα, όταν λέγαμε εμείς στον Διευθυντή του ΟΑΕΔ, ότι εκμεταλλεύονται τα παιδιά στο έπακρο, είχαμε δίκιο.

Θα σκάψουν για 2 χρόνια (θα τελειώσει η εκπαίδευσή τους) και μετά θα πάρουν άλλους μαθητές. Έτσι ανανεώνονται οι υπάλληλοι όχι μόνο στην ΔΕΥΑΜ αλλά και σε άλλες Δημόσιες Υπηρεσίες. Μετά το τέλος των σπουδών τους, τα παιδιά αυτά, δεν θα ξέρουν τίποτα όσο αφορά την ειδικότητα τους και το μόνο που θα έχουν τα ροζιασμένα χέρια τους και τα ένσημα, που και αυτά, σε κάποιες προκηρύξεις για το Δημόσιο δεν «μετράνε». Τώρα θα μας πείτε, γιατί δεν ανοίγουν ένα μαγαζί; Με τι κεφάλαια; Από το μισθό φιλοδώρημα που τους έδιναν και με ανύπαρκτες γνώσεις;
Τους λέει ο Διευθυντής, ότι μόλις τελειώσουν τις σπουδές τους, θα μπορούν να πιάσουν δουλειά στον ίδιο εργοδότη. Τους κοροϊδεύει κανονικά όμως. Ποιος εργοδότης είναι αυτός που θα πληρώνει από την τσέπη του έναν εργαζόμενο, όταν μπορεί να χρησιμοποιεί άμισθους μαθητές του ΟΑΕΔ.

Η συμμετοχή των μαθητών στην Απεργία της 2 Απρίλη και το κλείσιμο της Σχολής την ίδια μέρα λέει πολλά. Αρχίζουν να μαθαίνουν τα δικαιώματά τους και σαν μαθητές και σαν εργαζόμενοι. Θα το αποδείξουν εξάλλου και με τη συμμετοχή τους στην απεργιακή συγκέντρωση του Π.Α.ΜΕ για την επέτειο της Πρωτομαγιάς.
Όλη αυτή η εκμετάλλευση που νιώθουν, όλα αυτά τα ψέματα και το «πανέμορφο» αύριο που τους τάζουν δεν τους αγγίζουν πια. Ένας είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουν και τον ξέρουν.
Είναι ο δρόμος του αγώνα.

..................................................
* Ο Γιάννης Ζαφειρίου είναι Γραμματέας του Τομεακού Συμβουλίου Εργαζομένων Μυτιλήνης της ΚΝΕ.


...

2 σχόλια:

αριστερό εξτρέμ είπε...

«Η τέχνη δε μαθαίνεται, κλέβεται». Φαίνεται ότι αυτό ισχύει και σήμερα.
Πώς είναι δυνατόν ένας 15χρονος να έχει την «ευχέρεια» να επιλέγει το επάγγεμά του;
Ενιαίο 12χρονο σχολείο και σοβαρή επαγγελματική και τεχνική εκπάιδευση μετά είναι η λύση.

Aristera sti Mitilini είπε...

Αυτό ακριβώς φίλε μου...
Μόνο που κάποιους τους "βολεύει" τέτοιου είδους εκπαίδευση σαν αυτή. Μια εκπαίδευση με όλο αν, θα και γιατί.

Σε αυτούς και τα τσιράκια τους πρέπει να πούμε ΟΧΙ