Σάββατο 24 Ιανουαρίου 2009

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΠΙΤΡΟΠΟ ΤΗΣ Ε.Ε. ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

ΠΡΟΣ: Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Επίτροπο της ΕΕ για της μεταφορές

κ. Antonio Tajani

(Υπ΄ όψιν κ. Φώτη Καραμήτσου)








Άγιος Κήρυκος 12/12/2008,
Αρ.Πρωτ.: 2294


ΘΕΜΑ: Η κατάσταση στην νησιωτική Ελλάδα, μετά την εφαρμογή του κανονισμού 3577/92



Κύριε επίτροπε,

Η ακτοπλοΐα είναι για την Νησιωτική Ελλάδα καθοριστικός παράγοντας για την ύπαρξη ανθρώπινης ζωής στα νησιά μας, αυτό το βιώνουμε όλοι καθημερινά, όποτε χρειαστεί να ταξιδέψουμε για λόγους επαγγελματικούς, εκπαιδευτικούς, υγείας.

Στην ακτοπλοΐα είναι επίσης βασισμένη, σε μεγάλο βαθμό, η ανάπτυξη των νησιών μας, αφού η τροφοδοσία τους αλλά και η εξαγωγή των λιγοστών προϊόντων μας, γίνεται αποκλειστικά με τα πλοία.

Τέλος η τουριστική ανάπτυξη δε θα μπορέσει ποτέ να αποδώσει τα αναμενόμενα δίχως σωστές ακτοπλοϊκές συνδέσεις με προσιτές τιμές.

Έχοντας όλα αυτά υπ όψιν γίνεται πιστεύω κατανοητό γιατί αντιμετωπίζουμε τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ως δρόμο ζωής.

Σκοπός της επισκέψεως μας στην Ε.Ε είναι να σας κάνουμε γνωστές τις επιπτώσεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες μετά την εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 όπως αυτή έγινε με θέσπιση του Ν.2932 /2001, σε αυτόν τον νευραλγικό τομέα για την οικονομία των νησιών μας.


Σήμερα εφτά χρόνια μετά την εναρμόνιση του εθνικού δικαίου με το κοινοτικό η κατάσταση είναι η εξής.



1) Το εισιτήριο της Γ ’Θέσης για την Σάμο (π.χ) το 2001 ήταν 10,27€ ενώ το ημερομίσθιο ήταν 22€, το 2008 το εισιτήριο κυμαίνεται από 42€ έως 52€ (αύξηση έως και 357%) ενώ το ημερομίσθιο είναι 30,50€.

2) Είχαμε αύξηση των επιδοτήσεων στους ακτοπλόους από 1.320.000€ το 2001 –σε 65.000.000€ το 2008. Συνολικά 226.822.254,98€ διατέθηκαν από το ελληνικό δημόσιο σε 132 ναυτιλιακές εταιρείες από το 2000 μέχρι το 2008.

Την ιδία στιγμή παραμένει και οξύνεται το πρόβλημα των υπερήλικων πλοίων.

Το 44%, περίπου, των επιβατηγών - ακτοπλοϊκών πλοίων είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Συγκεκριμένα, το 2007 καταγράφηκαν 741 πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών (έναντι 645 το 2006) και 240 πλοία μεγαλύτερης των 40 ετών (έναντι 209 το 2006). (όλα τα στοιχεία προέρχονται από το ΥΕΝΑΝΠ και τους προϋπολογισμούς του ελληνικού δημοσίου).




Τα προβλήματα αυτά σε συνδυασμό με το ότι τα περισσότερα λιμάνια της χώρας έχουν τεράστιες ελλείψεις σε λιμενικές υποδομές και εργατικό δυναμικό, εγκυμονούν τεράστιους κινδύνους για την ασφάλεια των επιβατών, των ναυτεργατών, και γενικότερα την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Η εξέλιξη αυτή αποδεικνύει ότι οι εφοπλιστές - που συσσώρευσαν μεγάλα κεφάλαια - και η πολιτική των κυβερνήσεων της χώρας μας - που υπηρετεί τα συμφέροντά τους - δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών προς όφελος της πλειονότητας των κατοίκων νησιωτικών συμπλεγμάτων αλλά και των επισκεπτών τους. Η σημερινή κατάσταση λειτουργεί τέλος και ως αντικίνητρο για την τουριστική ανάπτυξη της νησιωτικής Ελλάδας, αφού αυξάνει κατακόρυφα το κόστος ζωής τόσο των νησιωτών όσο και των επισκεπτών μας



Για να γίνει αυτό σαφέστερο παραθέτουμε τα εξής στοιχεία,

1) Μεταφορά 4μελούς οικογένειας με αυτοκίνητο ισοδυναμεί με διακοπές τουλάχιστον 4-5 μερών στην Ηπειρωτική Ελλάδα (αντικίνητρο στην τουριστική ανάπτυξη).

2) Μεταφορικό κόστος προϊόντων - 4μετρο φορτηγό για να πάει και να επιστρέψει στην Ικαρία ήθελε (το 2006) από Καβάλα 450€, Βόλο 540€, Πειραιά 240€. (τα ποσά σήμερα είναι πολλαπλάσια, και βέβαια εξακολουθούν να μετακυλιονται στις τελικές τιμές που πληρώνουν οι συμπατριώτες μας).




Κύριε επίτροπε

Σχετικά με τις απόψεις και τις προτάσεις που ως βάση των επεξεργασιών και θέσεων τους έχουν το δεδομένο κοινοτικό περιβάλλον και την βελτίωση του ανταγωνισμού, οφείλουμε να πούμε ότι όπως μας δείχνει η πρόσφατη εμπειρία μας αυτές δεν λειτουργούν προς όφελος των πλατιών λαϊκών στρωμάτων. Αναφέρεται επίσης αρκετές φορές ο όρος δημόσιο αγαθό για τις μεταφορές. Τα δημόσια αγαθά - κατά την άποψη μας - σε μια ευνομούμενη πολιτεία προσφέρονται, δεν εμπορευματοποιούνται και δεν μπαίνουν στη λογική του ανταγωνισμού, ο οποίος ούτως η άλλως δεν διασφαλίζει την βελτίωση των υπηρεσιών και την μείωση των ναύλων, όπως υποστήριζαν οι εμπνευστές του Ν.2932 /2001 και οι υποστηρικτές του κανονισμού της Ε.Ε 3577/92. Αυτό αποδεικνύεται από τα ιδία τα έγγραφα της ανεξάρτητης διοικητικής αρχής-επιτροπή ανταγωνισμού (δελτίο τύπου 17/7/2008).



Για αυτό το θέμα οι Δήμοι της Ικαρίας κάναμε καθαρό από την αρχή ότι για να βελτιωθεί η κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, χρειάζεται άλλου είδους πολιτική που να υπερασπίζεται τα συμφέροντα της λαϊκής οικογένειας της νησιωτικής Ελλάδας και όχι μόνο. Σε ό,τι μας αφορά εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι αν δεν θιγεί το κυρίαρχο στοιχείο που καθορίζει τα τεκταινόμενα στην ακτοπλοΐα, δηλαδή το κέρδος του εφοπλιστικού κεφαλαίου, δεν θα υπάρξουν ουσιαστικές βελτιώσεις για τους νησιώτες και τους επισκέπτες των νησιών μας.



Κλείνοντας την αναφορά μου στον τομέα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και έχοντας υπ’όψιν μου την συνολική δραστηριότητα για την ακτοπλοΐα που αναπτύχθηκε στο Νομό Σάμου τα τελευταία χρόνια τις αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, του Νομαρχιακού Συμβουλίου, των συνεδρίων της ΤΕΔΚ, κλπ,

καταθέτω εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης την μόνη πρόταση που στοχεύει σε μια ουσιαστικά διαφορετική πολιτική για αυτό τον νευραλγικό για την οικονομία των νησιών μας τομέα. Η πολιτική αυτή μπορεί να διασφαλιστεί μόνο μέσα από ένα «Εθνικό φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» που θα έχει την ευθύνη για το σχεδιασμό και την εκτέλεση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων, που θα εξασφαλίζει ασφαλή, γρήγορα ταξίδια με προσιτά ναύλα, πρόταση που αποτελεί ομόφωνη απόφαση δυο συνεδρίων της ΤΕΔΚ του νομού μας.

Σχετικά με την δυνατότητα βιωσιμότητας της πρότασης μας να παραθέσουμε- εκτός των οικονομικών στοιχείων που αναφέρθηκαν νωρίτερα- μόνο δυο στοιχεία .

Την κίνηση επιβατών και εμπορευμάτων από τα ελληνικά λιμάνια (το 2005 π.χ ήταν 86 εκατομμύρια επιβάτες και 151 εκατομμύρια τόνοι εμπορεύματα) και την σωρευτική αύξηση των κερδών τεσσάρων μόνο εταιριών την 4ετια 2003-2006 που φτάνει σε 1.103%. Στοιχεία που πιστεύουμε ότι αποδεικνύουν την δυνατότητα να διασφαλισθούν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ως δημόσιο αγαθό, αρκεί βεβαία να τεθούν κάτω από κεντρικό σχεδιασμό και έλεγχο.



Κύριε επίτροπε

Θα θέλαμε τέλος να μας γνωρίσετε, βάση ποιας λογικής δεν είναι συμβατό με το κοινοτικό δίκαιο το δικαίωμα μιας κυβέρνησης κράτους μέλους της ΕΕ,

να διασφαλίσει τον δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών δια μέσου ενός εθνικού φορέα - όπως περιγράφεται στην πρόταση μας - όταν την ιδία στιγμή νομοτύπως διοχετεύονται σοβαρά ποσά από κοινοτικούς και εθνικούς πόρους σε διάφορα εταιρικά σχήματα, για να διασφαλίσουν το «δημόσιο αγαθό» της συγκοινωνίας στα νησιωτικά συμπλέγματα της χώρας

Ένα επίσης θέμα για το οποίο προσφεύγουμε στης υπηρεσίες σας είναι η άμεση ενημέρωση για της συζητήσεις που έχει η επιτροπή σας με το ΥΕΝΑΝΠ της χώρας μας, σχετικά με την καταγγελία των Ελλήνων ακτοοπλόων και την περαιτέρω εφαρμογή στο εθνικό δίκαιο του κανονισμού 3577/92 .

Όπως λένε οι πληροφορίες και τα δημοσιεύματα του τύπου, έχουν πραγματοποιηθεί δύο τεχνικές συναντήσεις εργασίας μεταξύ εκπροσώπων του ΥΕΝΑΝΠ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στον Πειραιά στις 22/6/2007 και στις Βρυξέλλες στις 25/9/2008. Στην τελευταία «τεχνική συνάντηση», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΥΕΝΑΝΠ, έθεσε τα παρακάτω θέματα:



α) Τροποποίηση του συστήματος αποδοχής δήλωσης δρομολόγησης.

β) Απελευθέρωση των ναύλων οικονομικής θέσης ενδονησιωτικών συνδέσεων.


γ) Τροποποίηση του Κανονισμού Ενδιαίτησης Επιβατών Επιβατηγών Πλοίων.

δ) Περιορισμός της απαίτησης γνώσης της ελληνικής γλώσσας μόνο στα μέλη του πληρώματος, τα καθήκοντα του οποίου σχετίζονται με θέματα ασφαλείας.

ε) Κατάργηση της γενικευμένης υποχρέωσης για δεκάμηνη δραστηριοποίηση των πλοίων.




Από τα προαναφερθέντα πιστεύουμε ότι αντιλαμβάνεστε πως ενδεχόμενη περαιτέρω τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου της χώρας, στην κατεύθυνση της ικανοποίησης των αιτημάτων των Ελλήνων ακτοοπλόων, τίποτα θετικό δεν θα επιφέρει προς όφελος του λαού της νησιωτικής Ελλάδας.

Τέλος σοβαρό ζήτημα είναι αυτό των εναέριων μεταφορών και οι εξελίξεις στον εθνικό μας αερομεταφορέα. Η ιστορία είναι λίγο πολύ γνωστή, ωστόσο πιστεύουμε ότι είναι χρήσιμο να μη διαφύγει της προσοχής μας το τεράστιο κοινωνικό έργο που επιτελούν οι ολυμπιακές αερογραμμές στην νησιωτική Ελλάδα γενικά και στο νομό μας ειδικότερα. Σε ό,τι μας αφορά ως Δήμοι της Ικαρίας έχοντας ξεκάθαρη θέση στο ζήτημα, σήμερα καταθέτουμε πρόταση (που αποτελεί ομόφωνη απόφαση δυο συνεδρίων της ΤΕΔΚ του νομού μας) για την υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της Ολυμπιακής. Με βάση την εμπειρία από τον τρόπο λειτουργίας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, Πιστεύουμε πως επιβάλλεται σήμερα η καταβολή από το ελληνικό δημόσιο των απαιτούμενων πόρων που αύριο θα δοθούν αφειδώς σαν επιδότηση στο διάδοχο σχήμα ιδιωτών που θα αναλάβει τις αερομεταφορές στη χώρα μας και όχι μόνο, στο όνομα του εθνικού αερομεταφορέα.



Σας ευχαριστώ για την συνάντηση, και θα αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις απόψεις σας, της απαντήσεις και της ενέργειες σας, πάνω στα σοβαρότατα συγκοινωνιακά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην Ικαρία και αρκετά ακόμα νησιωτικά συμπλέγματα της Ελλάδας.



Νικόλαος Λαρδάς

Αντιδήμαρχος Αγίου Κηρύκου Ικαρίας
Με την εξουσιοδότηση των τριών δημάρχων Ικαρίας (Αγίου Κηρύκου, Ευδήλου, Ραχών)
..


Δεν υπάρχουν σχόλια: