To ακτοπλοϊκό σύστημα στη χώρα μας απαρτίζεται από 356 γραμμές, από τις οποίες οι 84 ακτοπλοϊκές και οι 30 πορθμειακές είναι επιδοτούμενες.
Κατά τη διάρκεια λειτουργίας της ΡΑΘΕ (Ρυθμιστική Αρχή), κυριαρχούσε η MFD με 83 πλοία στην ακτοπλοΐα. Το 2003, χρόνος κατάργησης του “GABOTAGE” στην ακτοπλοΐα, τα εισιτήρια των πλοίων αυξήθηκαν κατά 65%, ενώ οι κρατικές επιδοτήσεις αυξήθηκαν κατά 110%, από 12.000.000 € το 2002, στα 25.200.000 το 2003, διπλασιάστηκε ο χαρακτηρισμός των άγονων γραμμών και στη συνέχεια το 2008 παρατηρείται τριπλασιασμός των επιδοτήσεων των άγονων γραμμών και η μονοπώληση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, οι τρεις επιχειρηματικοί όμιλοι, MIG, Grimaldi Group και Sea Star Capital, ελέγχουν το 85% της κίνησης στα δρομολόγια του Αιγαίου και το 80% της Αδριατικής - πρόκειται για αγορά που σύμφωνα με μελέτη ξεπερνά τα 1,2 δισ. ευρώ - με αρνητικές επιπτώσεις για τους ναυτεργάτες και τους εργαζόμενους, τους κατοίκους των νησιών.
Από τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας προκύπτει ότι:
Από τα 49 επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία, που αυτή την περίοδο δρομολογούνται από τα λιμάνια Πειραιά, Ραφήνας και Λαυρίου και ενώνουν το νησιωτικό σύμπλεγμα με τον κύριο κορμό της Ελλάδας, μεταφέροντας τον κύριο όγκο επιβατών, τα 19 (δηλαδή το 38,7%) έχουν έτος κατασκευής μεταξύ του 1971 και του 1979. Τα 13, δηλαδή το 26,5% των ακτοπλοϊκών επιβατηγών που δρομολογούνται από τα κύρια λιμάνια κατασκευάστηκαν από το 1975 και κάτω!
Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στα πλοία που εκτελούν ενδονησιωτικές συγκοινωνίες και στα φορτηγά - οχηματαγωγά και δεξαμενόπλοια που εκτελούν ακτοπλοϊκούς πλόες, όπου το 2007 καταγράφηκαν 741 πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 30 ετών.
Οι ενδεικτικοί και μόνο υπολογισμοί και στοιχεία, αλλά κυρίως η ίδια η καθημερινότητα και όσα βιώνουν νησιώτες, ναυτεργάτες και συνολικά οι εργαζόμενοι, καταρρίπτουν το επιχείρημα ότι ο ανταγωνισμός και η πολιτική της ανταγωνιστικότητας και της απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών θα έφερνε πολλά και σύγχρονα πλοία στην ακτοπλοΐα.
Επιχείρημα που χρησιμοποίησε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πατώντας στους 80 νεκρούς του ναυαγίου του ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ και το 2001 εναρμόνισε τον εκτρωματικό κανονισμό 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για την άρση του καμποτάζ, με την ελληνική νομοθεσία, ψηφίζοντας το νόμο 2932. Το επικίνδυνο “έργο” του ΠΑΣΟΚ και τους νόμους της ΕΕ εφαρμόζει και επαυξάνει η κυβέρνηση της ΝΔ, η οποία προχωρώντας παραπέρα, το 2006 κατάργησε το όριο ηλικίας στα ακτοπλοϊκά πλοία!
Με αποτέλεσμα ο εφοπλιστής Αγούδημος να επαναφέρει στην ακτοπλοΐα το 39χρονο πλοίο του ΜΙΛΕΝΑ το οποίο είχε αποσυρθεί και να έχει εν πλω το επίσης 39χρονο πλοίο του ΝΤΑΛΙΑΝΑ. Και τα δύο αποπλέουν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και γι' αυτό δε συμπεριλαμβάνονται στον ανωτέρω πίνακα...
Στην πραγματικότητα, οι επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών ανέρχονται για το 2008 στα 70.000.000 € περίπου. Οι “άγονες γραμμές” είναι εφεύρεση των εφοπλιστών, οι οποίοι αποκομίζουν πακτωλό κρατικών επιδοτήσεων, με αντιπαροχή άθλιων ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών με υπερήλικα - υποσυντήρητα πλοία.
Η κατάργηση του “CABOTAGE” και η απελευθέρωση της ακτοπλοΐας όξυνε τον ανταγωνισμό, ενίσχυσε την εφοπλιστική επιθετικότητα και χειροτέρευσε τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών και την κατάσταση των ναυτεργατών.
...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου