Στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ένα
πλήθος επιχειρηματικών ομίλων επιδιώκουν με χορηγίες και δωρεές -
σταγόνες στον ωκεανό του πλούτου που έχουν συσσωρεύσει από την
εκμετάλλευση των εργαζομένων - να αποκαταστήσουν την αιματοβαμμένη φύση
του κεφαλαίου στη λαϊκή συνείδηση, καλλιεργώντας ταυτόχρονα μέσα από
κάθε λογής προγράμματα την αντίληψη ότι κοινωνική πρόοδος χωρίς το
κεφάλαιο είναι αδύνατον να υπάρξει.
Αναφερόμενοι στον τομέα του
Πολιτισμού δε θα μπορούσε να παραλειφθεί το παράδειγμα της Κίνησης
Πολιτών «Διάζωμα», που έχει αναλάβει την προστασία των αρχαίων θεάτρων
μέσω χορηγιών από ιδιωτικές οργανώσεις (όπως τα ιδρύματα Ωνάση,
Μποδοσάκη, «Στ. Νιάρχος», ΣΕΒ κ.λπ.), επιχειρηματικούς ομίλους
(τράπεζες, βιομηχανίες τροφίμων και ποτών, φαρμακοβιομηχανίες,
επιχειρήσεις τηλεπικοινωνίας κ.ά.), δημόσιους φορείς, ειδικά της Τοπικής
Διοίκησης, και απλούς πολίτες και η οποία διασυνδέεται άμεσα με τα
σχολεία.
Για τους πραγματικούς στόχους ανάλογων παρεμβάσεων μιλάει το
παράδειγμα των μαθητών ενός σχολείου που εμπνεόμενοι από το κοινωνικό
όραμα μιας βιομηχανίας - εταιρικού μέλους του «Διαζώματος» - έγραψαν
σενάριο για τη συμβολή της στην αποκατάσταση και ανάδειξη της
πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Ως ανταμοιβή, είχαν την ...τύχη να
συνομιλήσουν με τον πρόεδρο της εταιρείας και να διδαχτούν από την πείρα
της ζωής και της σταδιοδρομίας του «κατάλληλες στάσεις ζωής», σύμφωνα
με το δελτίο Τύπου του σχολείου...
Με λίγα λόγια,
καπιταλιστικό κράτος και επιχειρηματικοί όμιλοι συνεργάζονται αγαστά για
να επιτευχθεί η ταξική συνεργασία και συναίνεση στη διαιώνιση της
καπιταλιστικής εκμετάλλευσης, υλικής και πνευματικής.
Ετσι και η
ναυαρχίδα του Ιδρύματος «Στ. Νιάρχος», το Κέντρο Πολιτισμού στο Φαληρικό
Δέλτα, έρχεται επάξια να εκπροσωπήσει την κυρίαρχη αστική αντίληψη για
το ρόλο της Τέχνης να κατευνάζει, να παρηγορεί και ευχάριστα να
αποκοιμίζει συμφιλιώνοντας ταξικά τους καταπιεσμένους με τους
καταπιεστές τους. Οι μέχρι σήμερα ανοιχτές στους πολλούς δραστηριότητές
του, όπως το γιορταστικό πρόγραμμά του για τα Χριστούγεννα και την
Πρωτοχρονιά με τις συναυλίες κλασικής μουσικής, τα γκαλά όπερας από τη
Λυρική, τις αναγνώσεις χριστουγεννιάτικων ιστοριών από επώνυμους
καλλιτέχνες, το στολισμένο περιβάλλον, τις υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις,
τη λίμνη, τα βεγγαλικά, πρόσφεραν απλόχερα στο λαϊκό κόσμο που συνέρρεε
με τα παιδιά του μια γεύση από το λαμπερό και πολυτελή κόσμο της τάξης
των αστών, στον οποίο μπορεί να συμμετέχει και ο απλός λαός, μια αίσθηση
σφρίγους και ακμής ενός συστήματος που κάτω από το λούστρο του
σπαράζεται από ανταγωνισμούς και σαπίζει.